tisdag 19 april 2011

studenten 09


 Läste igenom brev som jag fick på studenten 2009
som jag hittade i ett dokument på datorn för en stund sen.


Det här skrev farmor till mig:


Till Mathilda
Nu börjar allvaret
Det har nog redan börjat
Jag skulle ha skrivit en vers till dig men hjärnan hör tydligen ihop med höger handen så det går inte, jag har försökt
Det soligaste minnet jag har från dig är när du var 4 år och skulle mata mina hästar med knäckebröd och frågade:
"Hästarna, ska ni inte ha en macka? Hallå, hästarna."

Hoppas livet blir bra för dig och som jag alltid brukar säga:
"Det du kan, kan ingen ta ifrån dig"

/ Farmor


Brevet från min kära gammelfarmor:

Grattis Mathilda!
och sjung om studentens lyckliga dar'
jag överlåter åt dig att fortsätta
så låter det väl bättre
men jag lyckönskar dig till din examen
sen önskar jag dig framgång och att du
börjar kunna genomföra de planer du har för framtiden
se till att du trivs med livet
jag tror också att Lars, din morfarsfar önskar dig framgång i livet
tyvärr har han inte kunnat vara med idag
sånt är livet
man blir gammal och skröplig
till sist ett hjärtligt grattis
en stor kram från Lillemor

Från min älskade papi:
Det här talet har jag tänkt på sen dagen du föddes. Och nu vet jag vad jag ska skriva till dig.
Det finns fyra grundstenar till ett bättre liv:
1. Var alltid sann i ditt tal (invärtes och utvärtes)
2. Gör alltid ditt bästa
3. Ta inte alltid allting så personligt. (Det finns alltid en orsak till varje beteende och det behöver inte vara eller är riktat till dig personligen)
4. Ta inget förgivet.

Frågor att ställa till sig själv:
Hur vill jag ha mitt liv?
Hur vill jag vara som människa?
Vad är jag mest tacksam för i mitt liv just nu?
Föreställ dig att du pratar med den klokaste människan i världen, vad skulle han svara på just den här svåra frågan?

Det tar tid att komma underfund med sig själv. Låt det ta tid. Självkännedom är den största av alla kompetenser.
Det är inte hur många gånger man faller som räknas, det är hur många gånger man reser sig.
Acceptera det som varit, släpp det, du kan inte göra om det som just hänt, förlåt dig själv och gå vidare.

Nyckeln till framgång med förhållanden eller företag:
- Gemensam målbild
- Gemensamma värderingar
- Spelregler

Valda sanningar. Vad har du valt att tro på som hjälper dig? Vad har du valt att tro på som stjälper dig?
Ingen har patent på verkligheten.
Passion skall driva dig - inte pengar.

Du skapar rädslor genom vad och hur du tänker. 95 % fantasi. Det finns inget du behöver vara rädd för!

De tankar jag tänker påverkar mig och påverkar min omgivning. Ingen annan än jag tänker mina tankar. Jag ensam väljer vilka tankar jag tänker. Varje tanke du tänker skapar fysisk reaktion. Varje tanke du tänker skapar antingen harmoni, balans och glädje eller frustration, irritation, olust eller störning. Är det genom valet av tanke också möjligt att
välja sin känsla? Det tror jag.

Om man vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål måste man först finna honom där han är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste man visserligen förstå mer än vad personen gör men först och främst förstå det personen förstår. Om man inte kan det så hjäper det inte att man kan och vet mer. Vill man ändå visa hur mycket man kan så beror det på att man är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre istället för att hjälpa personen.  All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den man vill hjälpa och därmed måste man förstå att detta med att hjälpa inte är att vilja härska utan att vilja tjäna. Kan man inte detta så kan man inte heller hjälpa någon.

Livet är rörigt och oförutsägbart. Livet gör som det vill med dig hur mycket du än försöker kontrollera det. Konsten är att uppleva varje ögonblick med klart sinne och öppet hjärta. När man gör det kommer livet sköta sig självt. Vi lever av det vi får, men vi skapar liv av det vi ger. Man måste vara den förändring man vill se i världen. Ingenting i livet har någon mening förutom den mening du själv ger livet.

Älskar dig! Och grattis till suveräna betyg!
/ Pappa

Några dagar efter studenten 2009 på Cornelias altan i Täby. A crazy student summer. Sen blev det spanska studier 3 månader på Stockholms Universitet hösten 2009, utbildning på Nanny till kvalificerad barnflicka i totalt 2 år 2009-2011, sen heltidsjobb som IT-assistent på riksdagen i 8 månader juni 2010-feb 2011 och jobb som barnflicka några helger och kvällar i månaden och nu är jag i England 6 månader, jobbar som aupair (tack vare mina arbetstimmar med barn på nannynu!) och studerar engelska på college. Tiden går fort när man har roligt. Hur gick tiden så fort?? Nästa gång blir jag 22 år LIKSOM HALLÅ? Samma ålder som min mamma fick mig. Men barn, man, hus och volvo, det får vänta...Men köpa lägenhet & körkort blir det i alla fall när jag kommer hem i oktober :) l o o k i n g f o r w a r d .


2 kommentarer:

  1. Tack för att jag fick läsa pappas tal. Otroligt bra!

    SvaraRadera
  2. Tack för att jag fick läsa även Lillemors och farmors. Fint! Mycket fint!

    SvaraRadera