tisdag 5 april 2011

Fortsättning av min första arbetsdag. Och även hela dagen från min andra arbetsdag, från början till slut :)

4 april Måndag (fortsättning)

Efter att barnen vaknat upp från deras powernap mellan 12.30-14.30. Då tog vi bilen i solsken mot "Shere". En by där man bl.a. spelat in den kända filmen "The Holiday" med Cameron Diaz and Jude Law. Shere ligger i samma landskap som Guildford. Landskapet heter Surrey. Så det tog ungefär 20 minuter att åka dit till Shere med bil. Det var så fint! Precis som från en engelsk saga.


En kyrka som vi gick in i för tvillingarna tyckte att det var så kul. De sprang runt på gräsmattan på kyrkogården och helt plötsligt kom en hare hoppandes mot dem. Då blev stackars Charlie lite rädd.

En jätte mysig restaurang som heter "The white house"


Bakom där ligger caféet vi var på och fikade.

I Shere fanns det massor av fina små affärer. Hela Shere var väldigt lugnt och fridfullt med en liten grönsak - och fruktaffär, porslinaffär, smyckesaffär, bageri med nybakt bröd, och jätte mysiga caféer med hemmagjorda scones, egengjord lemonad och massa bakelser. Hela caféet var dekorerat med porslinsankor och göss. Så fint och väldigt mycket påskdekorationer också. Jayne lovade mig att vi skulle komma dit flera gånger. Barnen matade ankorna med bröd och drack kaffe på caféet jag berätta om ovan. Det fanns till och med permanenta boenden där. Helt fantastiskt!

Här matade vi ankorna med bröd!

Solen sken och det är verkligen mysigt att åka bil och titta på den engelska landsbygden som omges av dalar, berg, träd och massa fina hus. Jayne visade runt mig i ett område där de skulle vilja bo i framtiden. Super fint!

Väl hemma fick barnen middag bestående av en jätte god risotto som Jayne gjort! Vi satt och åt med barnen och de gillade det verkligen. Sen var det dags för bad och läggning. Tyvärr så började Jayne känna sig febrig så hon skippade middagen och vilade istället. Baby Oliver har smittat alla oss med sin lilla förkyldning.

Så jag & Matthew åt en jätte god middag: lax och en slags ärtröra som var gjord på gröna ärtor, bacon, lök och kyckling buljong. Really tasty! Vi pratade rätt mycket och han sa att han tycker att min engelska verkligen förbättras för var dag. Han är riktigt trevlig och omtänksam.

Then it was time for bed.

5 April Tisdag

Min andra arbetsdag som började med en sjuk mamma. Poor Jayne.
Jayne mådde verkligen dåligt men kämpade så mycket hon kunde. Hon berättade att det var tändläkartid kl.10 för Austin & Charlie. Så hon tog en promenad med de till tandläkaren och jag stannade hemma och vek tvätt, passade Oliver som sov en förmiddagslur, torkade av i köket och städade barnens lekrum.
Efter cirka 40 minuter var Jayne tillbaka och jag blev lite smått förvånad över att det gått så snabbt. Då berättade hon att hon tagit fel på datumet. Poor Jayne. Det var om en månad egentligen. Så istället hade de gått till the drug shop och köpt paracetamol och lite annat mot förkyldning till baby Oliver också. Jayne var helt slut och frågade om jag kunde väcka Oliver och sedan göra lunch till barnen och självklart kunde jag göra det. Så hon vilade sig på soffan i rummet som tillhör köket. Hon tyckte att jag skulle ge de lite toast, banan och yoghurt.

De satt jätte tysta och mumsade på maten. Så söta och Jayne såg så stolt ut från soffan. Sen gick hon upp och nattade tvillingarna och gick och vilade sig så kunde jag passa Oliver tills hon vaknade igen. Egentligen skulle vi gått ut och gått på en långpromenad så att han kunde fått somna i vagnen, men det har varit ganska dåligt väder idag i Guildford så Jayne tyckte att vi skulla stanna inne istället. Oliver är ju trots allt lite sjuk. Jag och Oliver hade det jätte mysigt i alla fall. Lekte med pussel, såg lite på filmen "Shrek", läste sagor och pysslade med massa leksaker och mumsade på 1,5 banan. Han älskar mat! Han kommer snart kunna gå helt och hållet också. Så fort man ställer honom upp och så sätter jag mig en bit och bort och sträcker ut mina armar och säger: Walk Oliver! Då förstår han precis och börjar gå emot mig. Han är så söt och verkligen easy going.

Sen vaknade Jayne och var så greatful för att jag hjälpt henne hela dagen. Hon bad mig ta en rast på två timmar så kunde hon ta barnen för hennes vän Matt och hans dotter Martha skulle komma på besök när min rast var slut.

Så gick upp och skypa med Corre! Så kul! I'm her little curpet.
Sen gick kl.16.00 började jobbet igen och då hade gästerna kommit. Han var så trevlig Matt. Han är pappaledig med Martha som är 2,5 år, lika gammal som tvillingarna. Han berättade att de bor i ett stort hus som är från 1700-talet. Jayne älskar tydligen deras hus. Martha kommer att få ett syskon i Augusti, berättade han också. Hon var jätte söt, hon hade rött och krulligt hår. Matt hade tagit med sig pasta bolognese. Så det fick bli barnens middag. Great! De älskade det.

Efter middagen städade jag upp i köket så att Jayne, Matt och barnen kunde leka lite i lekrummet intill köket.
Matt kallade mig för Mathy instead of Tilly, hihi. Ett kärt barn har många namn ;)

Kvällen fortsatte sedan som vanligt med bad, sagoläsning och nattning. Jag nattade baby Oliver ikväll för Jayne var så trött och mådde inte alls bra. Matthew kom hem och nattade tvillingarna. Oliver var så söt & snäll och somnade som en stock. Lovely!

Jag har även pratat med Guildford College idag. Pratade med en jätte trevlig kvinna vid namn Claire, hon sa att jag kommit in och att jag nästa torsdag ska komma dit kl 12 och göra ett "placement test" för att se vilken nivå min engelska är på :) Looking forward! Sen kommer jag få börja en kurs i slutet av april =)


Ikväll har jag också skypat med både Annie, David, Peter, Sara, Mamma, Pappa, Emma & Cornelia! Så kul! Jag älskar verkligen min lilla Annie, hon är min solstråle och världens bästa tjej! Love you Annie-Bell! <3 See you as soon as possible! Love you all of course! See you all soon!

Now: Time for bed.

/ Tilly

1 kommentar: