onsdag 27 april 2011

Dag 5 i Vrälinge, Närke

Igår gjorde Berit egengjord smoothie med vaniljyoghurt och jordgubbar. Det var så gott för jag har ju inte ätit några sötsaker på över en månad. Och då visar hon mig sin kryddlåda! Heeaaveeen!
Massa roliga kryddor: kanel, mynta, ingefära, kardemumma, kanelstänger etc. etc.

Så jag gjorde te på kanel, ingefära, mynta och massa kardemumma med kärnor! Det var gott, så nu dricker jag det till frukost också.

Idag ska vi åka till handelsträdgårn' med Cissi, då ska vi även stanna för att handla ingefära till Tommy som blivit så sjuk :( Berit visade mig en jätte rolig "örtbok", hittade massa  roliga örter som är bra för olika besvär.

Mamma, jag hittade om sköldkörteln, du ska äta mycket persilja,vitlök, havregrynsgröt, blåbär och echnichea och något som heter "bugleweed"! Och inte överdriva intaget av kål. blomkål och spenat. Just so you know ;))

När jag kan och har viljan då ska jag odla persilja, krukssallad, rödbetor, sparris, broccoli, blomkål, morötter, kronärtskocka, jordärtskocka, blommor i alla färger & former, dill, gräslök. vitlök, gullök, rödlök, sötpotatis och palsternacka. ;)))



2 kommentarer:

  1. Intressant med grönsakerna, hade ingen aning om att just kål och blomkål inte va bra för sköldkörteln. Får väl börja med persilja istället, det gillar jag ju också. Du får odla lite kryddor till mig med tror jag bestämt. Love mom

    SvaraRadera
  2. Nu läste du ju inte fullt ut vad jag skrev. Skrev ju att du inte ska ÖVERDRIVA med intaget av kå, blomkål och annat dylikt. Och det ska man ju inte göra med något ;) så så är det ju med allt annat också.. GRUPPKRAM bestående, Tilly, kål & blomkål ;)) <3

    SvaraRadera