måndag 4 april 2011

Första dagarna i Guildford! :)

2 April

Jag var framme i Heathrow, London kl:17.00 och mamman i familjen Jayne kom och hämtade mig på flygplatsen. Jag kunde redan då känna av att hon är en riktigt trevlig och omtänksam person. Vi pratade hela vägen till Guildford, en biltur på ungefär en halvtimme. Solen sken och man kände verkligen av att våren är här. Väl framme i Guildford åkte vi runt med bilen så att hon kunde visa mig runt. Det är hur fint som helst här. De har ett jätte stort sport center, där jag inom kort kommer att fixa medlemskort. Dett finns jätte många och fina shoppinggator. Caféer, barer och restauranger finns det också gott om. Jag kommer inte direkt ha så stort behov av att åka in till London så ofta. Utöver det är Guildfords byggnader och kvarter hur fina som helst. Det är påskliljor och rosa rosor överallt. Även en och annan palm har jag sett. Jag har en helt underbar utsikt från mitt sovrumsfönster. Man ser en dal med hästhagar, träd och hus längs upp. Helt fantastiskt.

Huset och gatan där vi bor är det jätte fint, och omges av en lekpark, trädgårdar, andra hus och en dal som bakgrund. Det ser verkligen ut som en tavla från mitt sovrumsfönster. Jag trivs verkligen och förhoppningsvis fortsätter jag att göra det dessa 6 månader. Men det finns det nog inga tvivel om.




När jag och Jayne väl var framme utanför deras hus i Guildford kom tvillingarna Austin & Charlie utspringandes från ytterdörren med pappa Matthew och baby Oliver. Det var så gulligt! De var lite blyga i början men så fort jag tog fram mina presenter till barnen så var de allt annat än blyga. De älskade sina ryggsäckar, bollar, gosedjur och målarblock. Mamma Jayne gav mig en puss på kinden för hon tyckte det var så snällt. De har också redan gett mig ett smeknamn och det är Tilly. Tvillingarna brukar busa och säga: ”Don’t be silly Tilly! Tilly is silly!” 

Efter presentöppningen var det dags för bad och läggning av barnen. Så vi badade de och läste sagor innan de somna. Austin var så söt och ville sitta i mitt knä och Charlie satt bredvid.
De somnade rätt fort och efter det åt jag, Jayne och Matthew middag bestående chili con carne med ris, sallad, creme fresh och vin. Det var jätte trevligt och god mat. De berättade att tvillingarnas favoritmat är allt som innehåller ris: rispudding, kycklingcurry med ris, risotto, chili con carne med ris, fiskpudding och ris, allt med ris helt enkelt!

Efter ett par glas vin och massa prat så berättade de att de hyrt ett jätte fint hus med havsutsikt i Cornwall, där vi kommer fira påsk. Jag fick se bilder på huset och det ser helt otroligt ut! Vi kommer åka dit om tre veckor och vara där en vecka. Dagen efter vi kommer hem från Cornwall är det också ”The Wedding between Harry and his girlfriend”. Det ser jag verkligen fram emot. Rätt kul att man får uppleva det när man ändå är här.

På söndagen den 3 april så följde jag med Matthew och tvillingarna till deras fotbollsträning. I bilen påväg dit såg vi en brandbil, två polisbilar och ett par motocyklar. Det älskar Austin och Charles så varje gång vi såg något ut av det ropade de från baksätet till Matthew: Race Daddy, race! Go, Daddy, go! Hurry up, Daddy!” Det var så roligt, de ville att Matthew skulle åka efter bilarna hela tiden och när bilen väl försvann så sa de: Gone, all gone. Det låter så himla gulligt.

På pojkarnas fotboll är de runt 8 stycken 2-3 åringar i en grupp. Austin och Charlie var super duktiga och gjorde mål baklänges! Hela den dagen skulle de sedan göra allting baklänges: gå baklänges, sitta baklänges, ha kläderna baklänges, äta baklänges med besticken.. ect haha!

Den söndagen var det också morsdag i England så barnens farmor & farfar kom på besök. De hette Bill & Amanda. Vi drack kaffe och de pratade mest om ”The Wedding”. När de väl gått tog alla, inklusive jag, en powernap på 1,5 timme. När jag sedan vaknade begav vi oss ut på en  promenad med alla i hela familjen till Guildford. De visade mig runt alla shopping gator, gav tips på bra och billiga affärer, visade sina favorit barer, pubar, caféer och restauranger. Det är verkligen hur fint som helst i Guildford. Efter rundvisningen gick vi till en restaurang vid namn ”Zizzi”. Det var en väldigt fin restaurang. Föräldrarna åt carbonara, barnen bolognese och jag åt en ”super salad”. Den bestod av pumpa, getost, grönsaker, valnötter och massa annat gott. Tänkte att det kunde vara gott att prova en engelsk traditionell sallad.

Sen traskade vi hem i kvällssolen. Barnen somnade nästan direkt när vi kom hem.
Jayne gav mig också mitt arbetsschema och det ser ut såhär:

Monday:
9-12.30
14.30-19.30

Tuesday
9-12.30
14.30-18.00
(College 12.30-14.30)

Wendsday
9-12.30
14.30-19.30

Thursday
9-12.30
17.00-19.30
(Clean the boys room and  the boys bathroom)

Friday
9-12.30
18.00-19.30

= 35 timmar i veckan

Måndag 4 april
Min första dag på mitt nya jobb som Aupair började väldigt bra. Jag börjar kl. 9 varje morgon. Då har barnen redan ätit frukost och tittar på deras favorit program ”Mr Thumbles”. Efter det gör jag och Jayne i ordning Austin, Charles & Oliver till ”the playgroup”. Det är i en kyrka som massa mammor och barn träffas varje måndag kl. 10. Dit kommer vi gå varje måndag.  Ibland kommer jag få gå dit själv med tvillingarna, så Jayne får lite egen tid med Oliver. Eller så kommer jag få gå dit med en ut av tvillingarna och Oliver, så att Jayne kan få lite egen tid med en av tvillingarna också. Det tog ungefär en kvart att gå dit och det var en väldigt fin promenad. Lekparken utanför kyrkan var hur fin som helst. När vi kom in blev jag helt chockad över hur många barn det var och hur stort det var. Jag fick träffa Jaynes väninnor och de var alla väldigt trevliga.

När vi kom hem fick barnen en lätt lunch och somnade sedan som tre stockar. Medan Jayne nattar de, städar jag upp maten på golvet, tar all disk, torkar golven, bord och bänkarna i köket. Efter det äter jag och Jayne varsin lunch. Hon åt någon färdiglagad risotto och jag gjorde bönsallad med tonfisk och majs. Jayne berättade att barnen verkligen tycker om mig. Och det känns väldigt bra för henne. Så det tar jag verkligen som en komplimang! Hon sa också att jag pratar väldigt bra engelska. Men Jayne tycker ändå att jag ska studera engelska på Guildford College för att knyta kontakter och lära känna folk från hela världen. Guildford College är tydligen väldigt blandat bland kineser, amerikaner, spanjorer, svenskar, norskor, tyskar etc. Så det känns jätte kul.

Första dagen har gått jätte bra! Upptaderar mer snart igen och då blir det nog på engelska. Min engelska har verkligen förbättrats mer och mer för varje dag. Har till och med börjat tänka på engelska! Nice!!

Speak to you soon
Tilly from Guildford


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar