måndag 11 april 2011

A childhood memory..

I were like 4 years old.
Tror vi precis hade ätit middag. Så säger mamma & pappa till mig och min lillasyster att vi kunde ta en isglass efter maten. Så jag flög ur stolen av lycka, skulle springa till frysen och självklart springer jag in i självaste kökskanten! Rätt i pannan!! (som mamman säger i crack Karlssson på youtube, check it out hihi)
Hahahahahaha, vilken klant. Eller hur? ;) Så glassen blev ju mest som tröst efter det istället för en njutande efterrätt. Hahahaha. Och ja, jag har ett jack i min panna nu. Ett ärr liksom. När jag var liten trodde jag att ett ärr var när man fick bokstaven "R" på sig efter man slagits sig. Hmm....

På tal om mat så har jag lite olika maträtter jag kommit på som jag ska laga till familjen:

1. thaikyckling m. kokosmjölk, röd curry & grönsaker m. ris (yummie! deras favorit mat är thai, perfect?)
2. my special: cremefresh, bacon, lök, vattenkastanjer & paprika med pasta, ris eller bulgur. man kan ha svamp i också, as gott, men matt är allergisk. det är gott att ha nötter i med! muy bueno.
3. köttbullar såklart! med mosad potatis m. smör, brunsås, lingonsylt och kokta morötter & broccoli
4. någon god kyckling sallad m. hoummus, fetaost, halloumi, avokado, majs, soltorkade tomater, äpple kanske, ruccola, blandsallad och någon god vitlöksdressing kanske eller olja & vinäger dressing.
5. korvstroganoff m. persilja, lök, morötter och till det ris.
6. crepês med räkstuvning, rätt in i ugnen med massa ost över! (farmors recept, men hon gjorde svampstuvning sååå gott!) med en tomat, mozarella & basilika sallad!
7. broccoli - och ost soppa / tomatsoppa m. vitlöksbröd och någon god sallad
8. pappas pannbiffar med kokt potatis och en god vitkålssallad m. rödlök, tomater, avokado, gurka och massa olja, vinäger & kryddor! så gott.
9. mammas pastagratäng m. kassler/skinka/korv, lök, äggstuvning och massa ost över!
10. farmors lax i ugn med cremefresh och kokt potatis, och kanske hennes inlagda gurksallad m. persilja till!
11. en fiskrätt en på riksdagen lärde mig: torsk, räkost, gräddfil/cremefresh, persilja, körsbärstomater m. ris eller potatis och en enkel sallad. jätte gott!
12. kyckling m. cremefresh och bacon m. spaghetti och en ruccolasallad!
13. thaisoppa eller orientalisk soppa kanske med glasnudlar och något gott bröd (med saffran - och tomatcremefresh skulle vara gott! finns i sverige)
15. tonfisk - och bönsallad, m. majs, tomat, gurka, paprika, lök och blandsallad och lite pasta kanske!
16. varma mackor m. tomat, ost, skinka, senap & ketchup.
17. eller kanske stekt eller kött i ugn inlidad i bacon m. bea, klyftpotatis &, rotfrukter sallad...
18. lasagne med spenat, köttfärs och lök och grönsaksallad
19. tina från danmarks kyckling i ugn: grädde, gul paprika, röd paprika, grön paprika, vitlök, mango chutney och sen in i ugnen med ris!
20. något som är gott, men tror inte jag kommer laga det. det är faktiskt fläskfile, knaprig bacon och sallad, rivna morötter över pasta och sen mango chutney ;))) och olja och citronsaft! åt en liknande rätt i paris!! så gott!

ja, det kan jag komma på nu, kom med förslag om någon annan kommer på något. farmor, du har säkert någon bra idé! :)) rotmos är i och för sig gott också...


1 kommentar:

  1. Mums! Vilka recept!
    Oja, jag minns när du sprang in i kökskanten. Dumma kant!

    SvaraRadera