tisdag 26 april 2011

Perros están divertidos..

Zeb, Cornelia, Agnes, Zäta

Thindra, Dimma, Alice, Ellie

De är så roliga allihop. Så fort de ser något i skogsglänten, på grusvägen utanför eller på åkern skäller alla i kör.

I söndags var jag ute med Ellie, igår var jag ute med Dimma. Så nu har jag två följeslagare. Ellie ligger faktiskt förtillfället bredvid mig och blinkar med ena ögat mot mig :)

Så hände det en rolig sak som man faktiskt kan skratta åt. Ibland är det så att när någon kommer på besök och ska öppna grinden in till Berit & Tommy så passar hundarna på att springa ut och springer mot skogen. Det kan gå åt skogen, för ibland kommer de inte tillbaka på ett par timmar och det är inte lätt att få tillbaka de - för då SKA de ut på äventyr, det är inget snack om saken. Det är ju trots allt älghundar = jakthundar.

Men i alla fall så tänkte jag gå ut och gå med Ellie. Så ser Dimma det och blir lite svartis, för hon ville ju såklart följa med. Så går jag en stund med Ellie på vägen och ser Dimma bakom oss. HUR KOM HON HIT? Stängde jag inte grinden???!! Klant. Men jo, det hade jag gjort. De senaste dagarna har Dimma försökt ta sats och hoppa över det höga stängslet, men inte lyckats - eller inte haft tillräckligt med vilja i sig. Men just då hade ju hon såklart haft det, för hon ville ju följa med oss. Så hon hade alltså hoppat över stängslet, följde med oss och springer in i hästhagen. Ja, jag blev riktigt stressad för hur skulle jag få in henne nu då. Berit var lugn som en filbunke. Så får jag ta på Dimma, men snabb som hon är får hon av sitt halsband.... o h m y g o d . Men hon följde faktiskt snällt in  i trädgården sen med mig & Ellie så det var ju jätte bra.

Till slut så bestämde jag & Berit oss för att jag får ta med båda två på promenad. Sagt och gjort, så fick det bli. Vilken promenad kan jag tala om. Ellie är ju inte så van vid koppel, hon är ju rätt liten fortfarande. Vi gick i alla fall längs skogsvägen, över diket och sen över till ängen vid hästhagen. Då har Ellie snurat in sig jätte mycket med sitt koppel så då tänkte ju jag hjälpa henne, jag hoppar över diket och försöker trassla ur kopplet men då har ju jag också blivit intrasslad i kopplet såklart - så jag välter, på gräset, i hållandes i två hundar med koppel. Hahahaha, vilken syn. Hoppas inte grannarna såg. Jag vältar framlänges och landar med hela kroppen. Gräsfläckar på mina nya jeans? Ja. Ellie kom fram och gav mig en kram, lite dåligt samvete hade hon nog och Dimma var bara fokuserad på att hälsa på hästarna. hahaha

Hahahaha. "Nu går vi hem", sa jag till hundarna.... så gick vi hem, Ellie fortfarande intrasslad, men inte lika mycket och Dimma höll utkik på omgivningen. Själklart, just då, kommer ett rådsjur gåendes på åkern intill. Nooooo, nu kommer de få en flipp och vilja springa ut på åkern. Ellie & Dimma var riktigt sugna, men jag var bestämd på min sak - att gå hem med mina fina gräsfläckar.

Både Berit & Tommy fick sig ett gott skratt i alla fall. Vi ringde Farmor och bad om bra tips till att få bort gräsfläckar. Jag tog till mig tipsen och viiiips så var gräsfläckarna borta. Wohooo

Och ikväll tänkte jag ju gå ut med Alice, men det kommer ju sluta med att jag får gå ut och gå med 3 hundar. Vilken syn, det blir nog shorts i sånna fall...

1 kommentar:

  1. Hihihi, Skratta hela tiden åt den här dagsberättelsen. Kan nästan se det framför mig. Vilka små busar. Love mom

    SvaraRadera